tisdag 14 april 2015

Jag kan inte stoppa mobbing, men jag kan berätta om livet...

Jag tittade på dokumentären Bully idag (den finns bland annat på Netflix, watch it!) och grät genom hela. Jag känner vanmakt och vet inte vad jag kan göra, men det här är mitt lilla bidrag. Det kanske inte gör någon större skillnad för många, men det räcker för mig om det gör en skillnad för en eller två. 

”Nu är det rast!” ropar fröken och som alla andra barn springer du ut till skolgården. Men som varje rast blir du ensam kvar. Det är som när man häller olja i vatten. Den stora pölen av olja splittras och blir mindre pölar. Klasskamraterna skingras till varsin grupp och alla leker och skojar och har kul tillsammans. Du hör varken till tjejgruppen, poppisgruppen, hästtjejsgruppen eller fotbollskillgruppen. Så vem är du? Var är din grupp?

Du går vidare till högstadiet och har du tur hittar du en eller två eller kanske till och med tre människor som kan tänka sig umgås med dig. Men ibland kan de mobba dig. Du tycker inte det är mobbing, ni är ju kompisar. Men de skojar om ditt utseende eller dina kläder. Eller din musiksmak. Du blir ledsen såklart, även om du vill tro att de menar väl. Ibland blir ni mobbade som grupp. Nördarna, töntarna, förlorarna. Det är frustrerande tycker du. Du har egentligen inget gemensamt med dem du umgås och mobbas med, utöver att ni alla är mindre populära.

Någon får reda på att din pappa är alkoholist och snart står det överallt på din Facebook. Någon har sett din pappa vingla hem på kvällen, full. Denna någon tycker att det är skoj att ta upp det på en lektion i skolan. Man nämner aldrig ditt namn men alla vet vems pappa det är. Eller det kanske är din mamma som är fattig och inte kan köpa dig senaste märkeskläderna?

Du spenderar år efter år med att inte passa in. Du intalar dig själv att du har kompisar men har egentligen ingen du kan ringa om du behöver prata ut. När var du senast bjuden till någon fest? Jag vill inte riva upp några sår. Jag vill bara säga att du inte är ensam.
Och det är egentligen inget fel på dig. Under ytan är alla på din skola exakt likadana. Alla är olika och alla är unika. I alla fall de flesta. Skillnaden mellan dig och majoriteten? De har lyckats utplåna sin rätta personlighet och lyckats smälta in. De har dolt sin osäkerhet väldigt väl. Din person är däremot för unik och för stark för att utplånas.

Låt mig berätta om livet som du kommer att vandra genom. Det är långt och händelserikt. Det är det häftigaste som finns för allt ändras hela tiden. Du ändras, dina mobbare ändras, du byter vänner och vissa har du kvar hela livet. Du upptäcker saker om dig själv, om andra, om världen. Den där drömmen du har på högstadiet? Om den betyder mycket för dig håll fast vid den. Den kan leda dig till de mest spännande och omvälvande upplevelserna. Det absolut mest fantastiska med livet är att det inte tar slut. Idag är inte din sista dag. Nu är inte det avgörande. Det är inte slutet. Det finns ett imorgon och ett nästa år och jobbtiden och högskoletiden och en massa olika nya chanser. (Sen kanske något händer och man dör och då är man ju död, så då spelar det ingen roll att det var ens sista dag. Man lär ju inte märka det precis.)

Vad menar jag då? Idag är en dag då du kan göra en förändring. Eller skita i att göra det. Ibland blir det bra och ibland inte. Men det är inte så viktigt i det stora hela. Skolan? Tonåren? De tar slut, men livet fortsätter. Jag vill att du ska veta det. Du kanske känner att du inte hör hemma här, men du behöver inte höra hemma bland dina skolkamrater. Det är inte hela världen. Det optimala är att du är omgiven av accepterande människor och ansvarsfulla vuxna som ser till att alla är och får vara med. Men även om det inte är på det viset, så har du så många chanser i livet att få höra hemma. Det tog mig 23 år av mitt liv att äntligen få känna att jag passar in. Det var via mitt jobb. Har det varit lätt? Nej. Men hade någon berättat för mig att jag inte hade behövt kämpa så mycket för att passa in, för att jag så småningom kommer hitta min klick, så hade det definitivt sparat mig några tårar och lite ångest. Det är därför jag skriver detta till dig. För att berätta att din dag kommer. Din klick väntar på dig. Eller snarare håller den också på att leta sig fram till den plats och tid där era liv ska sammanföras.

När man går i skolan och under tonåren känns det som att den tiden är avgörande för hur resten av ens liv kommer se ut. Alla pratar om att tonåren är så viktiga, åren då man upptäcker sig själv. Åren då man utforskar vem man är och var man hör hemma. Jag vill att du ska veta en sak, det är SKITSNACK!!! Du utvecklas hela tiden. Och inget spelar någon större roll för dig och din resa mer än att du är ärlig mot dig själv. Tänk på det. Vänner är bra, familj är extremt bra att ha, sammhörighet är fint, en flickvän eller pojkvän likaså. Men vet du vilket förhållande som är det absolut viktigaste för din livsresa? Det är ditt förhållande med dig själv. Så var sann mot dig själv, älska dig själv och ha tålamod med dig själv. Ge dig själv den tid ditt jag behöver för att mogna. Du kanske lyckas med det i tonåren – bra jobbat. Men de allra flesta blir aldrig klara med den processen. För sådant är livet. Forever changing.

Så om du känner att du inte platsar in eller att du är ensam så vill jag att du ska veta att livet är långt och ibland platsar man in och ibland sticker man bara ut. Och du är aldrig ensam, för din resa har miljontals, miljarder människor gått igenom i alla tider och det allra viktigaste är att du har dig själv. Jag kan inte stoppa mobbingen i hela världen. Jag kan inte stoppa den ens just på din skola. Men jag vet var du är och jag kan bara säga att, tro mig, det blir bättre! Någonstans därute, några år framåt finns din tid och plats. Håll bara ut.


Inga kommentarer: